Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
fot. Mielon - Own work, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Choć przepisy unijne zapewniają coraz więcej narzędzi pozwalających na ochronę rynku przed nierówną konkurencją ze strony firm spoza Wspólnoty, wiele kwestii pozostaje niejasnych. Szczególnie duża – większa niż władz państwowych – jest rola zamawiających. Muszą oni więc gruntownie przemyśleć swoją politykę w tym zakresie – mówił podczas Kongresu Kolejowego partner w kancelarii DZP Tomasz Michalczyk.

Ekspert DZP skoncentrował się na dylemacie między wolną konkurencją a ochroną rynku. – Kwestia konkurencji na rynku krajowym w państwach UE jest przedmiotem zainteresowania Komisji Europejskiej od kilku lat. Mamy kilka świeżych narzędzi pozwalających na wyrównywanie tej konkurencji – przypomniał.

Przykładem takiego rozwiązania jest rozporządzenie w sprawie zamówień międzynarodowych. – Pozwala ono kontrolować ograniczenia dla wykonawców z UE na rynku państw trzecich – przypomniał Michalczyk. Rozporządzenie ws. subsydiów zagranicznych każe natomiast wykonawcom z państw trzecich tłumaczyć się z takiego wsparcia, i to nawet na poziomie grup kapitałowych.

– Szerokim echem odbił się październikowy wyrok TSUE, potwierdzający, że firmy z państw trzecich, które nie są członkami np. porozumienia GPA, nie mają praktycznie żadnych praw – kontynuował Michalczyk. Jak wyjaśnił, państwa członkowskie nie mogą regulować dopuszczeń na poziomie krajowym, ponieważ prowadzenie polityki handlowej w kontekście wspólnego rynku europejskiego jest zastrzeżone dla organów UE. Mogą jednak decydować o tym sami zamawiający.

Szczegółowe uprawnienia tych ostatnich nie zostały jednak jasno określone w przepisach. Nie jest jasne, czy mogą oni wykluczać już w toku postępowania. Nie wiadomo też, czy wykonawcy mogą korzystać ze środków odwoławczych od decyzji zamawiającego. – Wnioski są w pewnym sensie sprzeczne: państwa nie mogą się powoływać na dyrektywy unijne, ale mogą na przepisy krajowe – a te w sferze odwołań są przecież implementacją dyrektyw! – zauważył prawnik z DZP.

Nie wiadomo też, co zrobić w przypadku spółek-córek w krajach UE – i w przypadku, gdy wykonawca spoza Wspólnoty korzysta z usług podmiotu trzeciego. Dopuszczalne są korekty kryteriów, ale zapisy na ten temat są niejasne. – Zamawiający będą musieli sami zmierzyć się z określeniem warunków udziału podmiotów z państw trzecich z ich przetargów – podsumował Michalczyk.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Infrastruktura

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Kasper Fiszer 28 listopada 2024

Zobacz również:

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei

Prawo i polityka

Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Prawo i polityka

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Infrastruktura

Polska w 100 minut. Ale do których miast?

Kasper Fiszer 28 listopada 2024

Zobacz również:

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Prawo i polityka

IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei

Prawo i polityka

Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Prawo i polityka

Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5